måndag 9 november 2009

Vinterfönstren på plats!

Hej!

Igår kom vinterfönstren på plats här i huset! Vi har nya fönster i den utbyggda delen och i köket men i vårt sovrum, vardagsrummet och hallen är det fortfarande de gamla i englas. Där måste vi sätta in extra fönster när kylan kommer. De är charmiga men börjar sjunga på sista versen så snart måste vi nog börja byta ut dem till tvåglasfönster..(dyrt! det får bli nästa år..).

Här är några (tyvärr ganska mörka) bilder från igår:

De här fönstrena hör till sovrummet.


Ny fetvadd och nya innerfönsterskruvar inhandlades på Gysinge. (vaxduken i bakgrunden är det några som frågat om förresten. Den är från danska Aspegren och är köpt på Cosas för flera år sedan, tror inte den finns kvar..)


Herrn i huset klipper till lagom bitar av fetvadden, den läggs sedan mellan fönstren för att täta.


Ni märker vem det var som gjorde allt jobbet;) En annan var ju fullt upptagen med kameran, hihi!

Jag hann i alla fall lägga lite pynt mellan fönstren, i hallen blev det kastanjer.


I sovrumsfönstret hamnade bla en gammal nyckel, ett prydnadsfår och en kakelplatta (från Julia)



Visst är det fint det lilla fåret? Det köpte min mamma med sig till mig från Gotland förra sommaren. Nu får han stå på en bädd av fetvadd över vintern:)


Ha en bra vecka allihopa o tack för att ni kikar in här hos mig!

Kraam Jenny

48 kommentarer:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej Jenny!!!
Så mysigt!! Å vad det påminner mig om vår stuga!! När papa satte in vinterfönstren o mamma brukade lägga dit vadd o pynta så fint!!Ditt pynt var jätte mysigt!..tur du gjorde nåt;)))) förutom fota då;))
Bra fördelning tycker jag;)Brukar bli så här med!

Lyckades hålla mig vaken till änglar o demoner denna gång!! Jätte bra ju!! Men boken är bäst!!! Har nyss fått Dan Browns nya bok av maken...kan det va för jag ska ta lite bloggpaus han gav mig den tro??? ur ska jag anars hinna läsa;))

Kramis

alegni sa...

åh, vilket förtjusande får! av någon anledning är jag lite förtjust i får, trots att jag är rädd för riktiga sådana efter att ha blivit jagad av mr. algenis morbror fårskock en gång. den gånger trodde jag åtminstone att jag sprang för livet :D
vad varmt och gosigt ni får det nu, du och din mr. biker. puss på er!
kram
ingela

Linruz sa...

Charmigt med de gamla fönstren även om det är lite pyssel.
Har en kompis som precis har bytt till nya men vet att jagalltid tyckte det var så fint med fetvadden mellan fönstren.
Hon gjore som dig...pyntade lite mellan.
Ha en fin dag.
Kram Lina

Camilla sa...

Hej Jenny!

Så underbart vackra fönster ni har! Förstår att det är mycket jobb och pyssel - MEN så fina de är!!!

Ha en fin tisdag! Kram Camilla

Cathrin sa...

Så fina fönster! Och riktigt fint att pynta emellan som du gjort, gillar verkligen nyckeln! Lite jobb är det allt med äldre hus, men vilken charm! Suck!

Ha en rikigt fin dag!
Stor kram
Cathrin

Helenas loggbok sa...

Vad mysigt med gamla fönster, men gissar att det är ett meck varje gång man ska till att fixa med det där. Men skönt när det är gjort!
Och fint och charmigt blir det ju!
Ha det gott!
Kramar
Helena

Roses & Angels sa...

Hej! OJ här händer det saker. Så fint det blir, underbart mysigt! Hoppas allt är bra med dig! Hörs mera kram

Älskade pion sa...

Vad mysigt det såg ut,ganska pyssligt kanske men mysigt. ;)Ha en skön dag goa vännen. kram Ulrika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det ser så mysigt ut med dubbla fönster, fast det är säkert mycket jobb. Fåret är jättegulligt, och så fina kakelplattan bakom. Det ser varmt och gott ut med vadden emellan.
Goa kramen till dig vännen
AnnaMaria

Färjtorp sa...

Måste kika in en snabbis till dig innan jag åker iväg till jobbet..............

Så mysigt! Och så kul att sätta lite små söta saker mellan fönstrena!! Fåret var så sött =)

Vilka snygga örhängen du har köpt dig oxå såg jag.

Ha en bra dag!!!
kramar johanna

Hagagård sa...

Hej Jenny! Fint med sakerna mellan fönstrerna..
Det är scharmigt med gamla fönster.. Men jag förstår att det tar tid att sätta in dem..
I dag är jag hemmma med Wilma som har huvudvärk.. Ha det gött kramiar/Helen

Louise sa...

Oj det påminner mig om vårt gamla hus....det där sysslade vi också alltid med.
Fåret var sött!!

Mia sa...

Hej Jenny

Det kanske inte är så tokigt att få sätta i vinterglasen det är ju jättefint med saker mellan rutorna. Fåret är så sött.

Jag vill också ha fina saker mellan fönstrena.

Jag tycker inte att fönstrena ser så tokiga ut det är charmigt när de ser riktigt gamla och nötta ut.

Tyvärr finns inte tossorna med ännu, jag har inte hunnit sy upp några fler än de två men de kommer till nästa vecka.

Du får ha en härlig tisdag./ Mia

Bygatan sa...

Hej Jenny!

Men så mysigt med dessa innanfönster...men förstår också att det är bökigt och kanske dragit ändå. Så fint att "inreda" även melan fönstren:))

Ha en bra dag! Kram Lena

Huset utanför stan sa...

Åå, vad gulligt med ett litet får i fönstret! Jag förstår att det är ganska jobbigt med gamla fönster och kanske lite dragit?! Men å så charmigt och mysigt att kunna dekorera mellan glasen!

Fortsatt trevlig vecka!

Villa Solgården sa...

Hihi, visst är det underbart att va fotograf... :)

Signe 1 sa...

Kanonfina lantliga fönster!:-) Och fåret var verkligen såå gulligt!!:-) Och icke att förglömma den fiina kakelplattan, *ler*. Ha en fin tisdag! Kram Sofia

-Hönsmammann- sa...

Hittade din blogg på bloggportalen och tittade in och vilken underbar blogg du har. Återkommer garanterat!

Mina dagar sa...

Tänk att lite fetvadd och ett litet får kan få det att se så mysigt och ombonat ut!

Susanne sa...

Åh det e så mysigt med dessa dubbla fönster så man kan pynta i mellan..Det skulle jag vilja ha..Skulle nog behövts också ibland när regnet piskar mot rutan och det drar lite grann i springorna..Kram till Dagen

Lauras gård sa...

Så charmigt med innanfönster! Om man tejpar fönstren drar det ju inte från dem. Jag hade innanfönster i huset i Örebro. Det var så fint! Fint att pynta på fetvadden. Om ni ska byta fönster kolla med Skånska byggvaror. De är billiga. Vi ska köpa nya till gårdshuset där i från. Nu är lunchen slut... Kram Stina

VITA NYANSER sa...

Så fint ni har gjort mellan era jättefina fönster. Såna fönster är ju de finaste, synd att de släpper in en del av kylan.

Tack för din goa kommentar hos mig!

Ha en bra dag!
Kram L-L

Kristall & Pynt sa...

Hej vännen!
Så fina fönster, och jättefint du pyntat i fönstret.
Ha det gott
Kram Sofia

Nilla Q sa...

Hej Jenny!

Så fint du har gjort i fönstren. Fåret var hur gulligt som helst!

Kram Pernilla

Villa nöystu sa...

Så charmigt att sätta i vinterfönster. Några barndomsminnen kommer tillbaka när jag läser ditt inlägg, hos farmor var det innerdörrar som hakades på inför vintern. Några draperier hängdes också upp.
Fiffigt av dig att pynta mellan fönstren, riktigt fint.
Kram Petra

MITT VITA HUS sa...

Mysigt värre:) Hoppas du haft en bra helg önskar dig en fin vecka kram Mia

Sari sa...

Åh, det är ju så charmigt med sådana fönster och pyntet som man kan ha emellan!!!
Gulligt får!!
Ha det bra!
Kram Sari

Villa Carl Larsson sa...

Hihi jag försöker verkligen vara en bra person och en bra sjuksköterska. Skulle önska jag fick jobba mer bara så man kan få vara just det, en bra sjuksköterska :) Du är snäll!!!

Kan tänka mig att det blir kallt i huset om ni inte bunkrar upp med era vinterfönster. Rätt så charmigt tycker jag men kan ju vara mindre besvärligt om ni får till nya. Dock dyrt.. Nåt ni kanske kan önska er i julklapp.. ett bidrag :)

Vad fint det blev med pyntet mellan fönsterna!! Kram Josefin

Malin sa...

det såg fint ut i vadden, brukar du julpynta oxå? Skulle vara gulligt med små mini-paket utströsslade i vadden. Jo min mamma har en present och parfymeriaffär sedan 30 år tillbaka och nu är det sista julen hon kör,och sen blir det försäljning eller avvecklong efter jul. Hon vill gå i pension nu och jag och Pernilla vill inte ta över butiken utan jag startar nog upp ngn egen om några år istället. Fast vi blev små "handelsexpediter" både jag och min syster, jag på Stadium och Nilla på Kicks, så äpplet föll inte så långt. bye bye, kram Malin

Birgitta sa...

Hej! Förstår att det är ett himla jobb att få innanfönstren på plats med fetvadd och allt. Vet att vi hade det hemma när jag var liten. Nu har vi som tur är 3-glasfönster som håller kylan borta.
Ha en fortsatt skön vecka.
Kram Birgitta

Koola Viola sa...

Klurigt med fönsterpynt mellan fönstrena. Det ska jag komma ihåg, tack för tipset :o)

carina sa...

Oh vad trevligt..Vinterfönster får mig att tänka på min mormor.
Det var en familjeangelägenhet att se till att "innanfönstren" kom på plats.
Barndomsminnen för mig:)
Kramar till dig Jenny!
Du få gärna hälsa på hos mig igen, har nu tagit upp mitt bloggande efter ett halvårs frånvaro.
Det är jätte kul att vara tillbaka!!

STENLYCKA sa...

Hej!
Påminner mig om när mor o far satte in vinterfönstren på våran gård. Mor dekorerade alltid vadden med eterneller. Jag tyckte det var så fint.
Du har gjort så fint mellan dina fönster jätte fint med nyckeln.
Ha det gott!
Kram

vardagsvitt sa...

Så mysigt, någonting som snart inte finns kvar i särskillt många hus!
Min mamma la alltid dit små rosa eterneller på vadden, men ditt söta får var ju bara för härligt!
Kram Marith

Nyanser av vitt sa...

Tufft jobb men så härligt att kunna dekorera mellan fönstren. Det där fåret....skulle gärna få bo hemma hos mig :O)
Sköt om dig!
Kram Agneta

vadmalen sa...

Fantastiskt att se era fönster. Mina farbröder som bodde i det gamla huset från 1800-talet som min kusin har julmarknad i nu till helgen,
hade alltid vadd och eterneller. Det väcker minnen.
Kram
Birgit

Villa Solberga sa...

Hej Jenny =)

ja jag är nöjd med mitt månbord, det stod i vår källare när vi flyttade in för 8 år sedan och där stod det sedan i 6 år till alldeles brunt och fint =)

Charmiga fönster ni har! Mysigt när man kan pynta lite som man vill mellan fönstren!

Ha en bra kväll

Kram Jenny

Fröken Fräken sa...

Det ser väldigt pittoreskt ut med att ha vinterfönster, men också som att det är en del jobb med det. ;-) Tur att du fick tillfälle tt piffa lite extra också!

Roses & Angels sa...

Hej tack vännen! Hahha bli inte mörkrädd där inne ska ändra lite där med. NU är ju sidan tråkig haha! Om man jämför med min andra blogg! ha en fin kväll kram

Vitt och Blått sa...

Vad charmigt!

Ha en bra vecka - kram E

Anonym sa...

Hehe, ja.. Och ibland kan det faktiskt lätt bli fel :D

Kram på dig!

Annelie sa...

Vilket underbart fint får! Synd bara att man måste åka ända till Gotland för att få tag på ett!

Grodmamman sa...

Mycket jobb, men mysigt att kunna pynta lite mellan fönstren.
Kram

Vit som snö sa...

Hej Jenny!
Vilket pysslande men det är ju också såå mysigt med gamla fönster. Fint att pynta mellan dom!
Jaa fönster är ju inte den roligaste utgiften...
Du, om du kommer på var du såg Ernst-tändsticksaskarna så måste du säga till! Eller, kanske jag ska göra egna...vi får se.
Kram på dej! Cilla

Mia sa...

Hej Jenny

Vad snällt av dig att göra lite reklam för mig. Har själv postat dagens reklam, nu väntar jag svar. Skriver om det isåfall.

Tossorna är faktiskt lyckade, vem vet kanske blir det en vuxen tossa i framtiden.

Kram Mia

Kicki sa...

Hejsan Jenny
Vad fint Du gjort mellan Dina fönster. Jag tycker det är vackert med såna gamla fönster.
Ha det Gott
Kram
Kicki

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Jenny!
Vad fint och en gammaldags känsla att kunna pynta mellan fönstren.
Ha en fin vecka, vännen!
Kram Susanne

Norregård sa...

Hej! Blir lite full i skratt, vi har likadana fönster och papersremsor. Men har satt en liten tätningslist på de flesta ställen i stället för vadd! Mysigt att pynta lite i mellan:o) ha det gott!
Kram Malin