tisdag 19 april 2011

Tisdagstema: Tidstypiska detaljer!

Hej!

Den här veckan har vi "tidstypiska detaljer" som tisdagstema hos Fabriken!

Vårt hus är troligtvis byggt i slutet av 1800-talet och flyttades hit till sin nuvarande plats 1921. På 2000-talet byggdes det ut och både den gamla och nya delen av huset har många tidstypiska detaljer i den äldre stilen.

Här en köksfläkt i rostfritt från mitten av 1920-talet..näedå;) Däremot är pärlsponten bakom den och i taket original från den tiden:)

Vårt påbörjade hallprojekt där vi tar fram pärlsponten som dolt sig bakom masonitskivor. Har förresten fått en del frågor om hur det går med detta projekt:) Vi har inte gjort nått mer än att riva..här skyndar vi verkligen långsamt;) Nu till sommaren tänkte vi i alla fall komma igång och kvistlacka och grundmåla pärlspont som vi ska hänga upp i taket och på den vägg där det bara fanns liggande panel.


En av två äldre spegeldörrar vi har på övervåningen..


Några av de gamla englasfönstren (med tillhörande vinterfönster) har vi fortfarande kvar. Jag gillar den gröna färgen runt rutorna.


Det stora köksfönstret är insatt på 2000-talet men tillverkat i gammal stil. Nu till sommaren när vi ska måla om fasaden kanske jag ska passa på att måla grönt runt rutorna på detta fönster så att det ser mer enhetligt ut. Vad tror ni om det?


Stengrunden och den grönmålade källardörren är fler tidstypiska detaljer. Staketet som jag målade om förra sommaren har fått vita toppar som var så vanligt förr.



Kika gärna in på Fabriken för fler tidstypiska detaljer!


Jag ligger hopplöst efter med att besöka er andra..tack för att ni kikar in hos mig ändå o lämnar så söta kommentarer:) Förhoppningsvis blir det lite mer bloggtid i påsk.. (jag får ju ta lite pauser mitt i all möbelmålning och trädgårdsarbete som står på min agenda denna långhelg;))



Ha en trevlig onsdag!

Kraam Jenny♥♥


37 kommentarer:

Vintage House sa...

Fantastiskt hus ni bor i:)
Så läckra detaljer känns levande älskar hallen kommer att bli super.
kram
sandra

Susanne sa...

Hej Jenny!
Mysigt du har det med gammalt hus ;)) Roligt att se hur det blev i hallen, undrade också hur långt ni kommit där ;) Håller med dig, gröna färgen är snygg!!
kram susanne

himlaverket sa...

Vi har ju lite att pyssla med vi å våra gamla hus....
jag känner också alltid lite småångest över att jag inte hinner blogga så mycket just nu.
Trädgården är mitt paradis just nu och jag kan knappt slita mej därifrån.
Ha det bra i vårsolen...
kram ullamaria

Villa Carl Larsson sa...

Det är ju det som är charmen med gamla hus, att man kan plocka fram de gedigna detaljerna. I nya hus kan man ju aldrig få den äkta charmen riktigt, men jag ska försöka få till det lite modernt lantligt trots allt :)

Kram Josefin

Nyanser av vitt sa...

Jag tror på din idé om att måla grönt runt det andra fönstret. Kommer att bli jättefint. Ha en fin påsk om vi inte hörs innan vännen.
kram Agneta

lottens vita och gröna sa...

vilket underbart vackert hus du har!!!
må väl, varmkram lotten

Malin sa...

skönt att höra att ni inte sliter ihjäl er med pärlspontar och målarburkar, en del renoverar ju för 17 sönder sina liv/förhållanden.
Vad ska ni hitta på för roligt i påsk då?
Vi kör fredag hos syrran, lördag hos Malin och Micke och söndagen hos mor och far( det gäller att samla middagar så jag slipper laga mat själv he he)
Pussa katterna och krama P från oss
(vi mår bra förresten)

Snäckskalsdalen. sa...

Fantastiskt vackra detaljer och kul att ni mäktar med att bevara dom! Ett riktigt vackert hem.
Agneta kram

A House With A View sa...

Jäääättefina bilder från ditt vackra hus!!! Huset är verkligen supercharmigt!! Jag tror det skulle bli kanonfint att måla grönt kring det andra fönstret du visar, skulle bli enhetligt och fint!!

Nattizkramizar från aka

krajamaria sa...

Så fint ert hus är!

Malin sa...

En fråga. Jag letar efter ett sånt fönster i gammal stil fast nytt. Vart köpte ni ert? Kramar Malin

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Det var vackra tidstypiska detaljer du bjöd på, ni har sådant vackert hus!!:-)

Ha en fin dag söta Jenny!

Kraam Izabell

Tina sa...

Hörde att Jotun har en grundfärg som även spärrar kvistar, kanske något för dig? Jag har inte provat ännu men gubben sa att den var både prisvärd och superbra..
Fina detaljer, det här med tidstypiskt är inte lätt. Det finns ju så mycket nytt i gammal stil, tur är väl det.

Kram på dig

Vita små hjärtan sa...

Härliga bilder på ert hus. Många projekt du har framför dig...mysigt!!!!
Ha en fin dag.
Kram Agnetha

Älskade pion sa...

Vilket vackert hus ni har,jag vill också ha ett äldre hus.;)Jättefint med den gröna färgen på dörren och runt fönstren.ha en skön ledighet vännen.Kram Ulrika

Therese sa...

Ert hus är så vackert, särskilt fönstren är jag förtjust i! KRAM från Sockenvägen, å en grad påsk!

jessikan sa...

ert hus är helt fantastiskt!! vi har ju oxå ett lite äldre, dock bara från 1930 men det är ju så roligt när man hittar det gamla bakom det nya!

// Jess

Farfars stuga sa...

Spännande bilder.

Jag har ju två hus som det inte skiljar många år mellan men när man jämför dem skulle man ju kunna tro att det är 100 mellan. Tänk så olika hus klan bli.

Glad Påsk!

Kram Cia

Hem och Lycka sa...

Så häftigt med ett flyttat hus, det är så vackert!

kram Mia

Sara sa...

Hej hej!
Åhh lika fint som vanligt!
Jag gillar erat Kråkered så himla mycket =)
Hoppas att du får en fortsatt trevlig vecka,vi lär väll höras innan helgen så jag kan önska dig en trevlig påsk =) Kramar ifrån mig

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Staketet du målade blev jättefint, passar så jättebra till huset. Och det blir säkert fint med grönt runt det andra fönstret också. En sån fläkt skulle jag vilja ha, superfin!
Kramar
AnnaMaria

Elsa och Helena sa...

Hej Jenny! Pärlspånt är så fint och ännu roligare med original så klart! Snyggt med grönt på spröjsarna och dörren.

GLAD PÅSK och KRAM Helena

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Hej Jenny! Hittade du något fint på Lindex? Rachel Zoe:s kollektion finns även på nätet, fast det kanske du visste.. :-)

Kraam Izabell

Industri house sa...

Hej jenny! Jag ville bara önska dig en riktigt mysig påsk! Kramkram jessica.

mammaxtre sa...

Skynda långsamt gör vi hemma hos mig också, tyvärr....

Ha det gott

Villa Carl Larsson sa...

Glad Påsk till dig Jenny! Många kramar från Josefin

STENLYCKA sa...

Godmorgon!
Idag har jag resfeber för jag har tänkt ta kvasten till Blåkulla, kärringar i min ålder vill gärna träffas inför påsken och ha lite trevligt..... Ha r alltid haft med mig katten Måns men han har gått upp så mycket i vikt så det kan bli risk att jag inte kommer lätt, nu går jag och tittar snett på grannens katt Lisa, en smärt liten sak, skall göra ett försök att få fatt i henne, men jag tror det inte blir lätt, har sett att hon går omvägar för mig, jag tror att hon anar något.....
Kanske gör jag en mellanlandning hos dig och vilar mig ett slag, du har så mysigt, och verkar vara en underbar människa att prata bort en stund med.
GLAD PÅSK!
Kram Raina

Nyanser av vitt sa...

Tack vännen. Önskar dig en lugn och skön påskhelg.
Kram Agneta

Kristall & Pynt sa...

Hej Vännen!
Vad fint med grönt runt fönstret,jag skulle oxå måla grönt runt det andra fönstret,det blir mer enhetligt som du skriver.
Önskar er en riktigt Glad Påsk.
Kram Sofia

Stina sa...

Ni bor så otroligt fint. Jag gillar den där gröna färgen som ni har.:-) Kram Stina

millandante sa...

Kommer att tänka på uttrycket om att det sitter i väggarna... pärlspont är verkligen så fint!!!

Roligt att du budade på en kökssoffa till...;)
Önskar dig en härlig påskhelg!!! Om vi inte ses i Blåkulla!:)

KRAM

Tina sa...

Vill bara önska dig en härlig Påskhelg!

Kram på dig

Julias vita drömmar sa...

Langa hiiiiit med mämmi ;) !!!

Jag älskar memma, men inte kan jag köpa en hel låda enkom till mig inte så jag har inte ätit det sedan barnsben :( Kanske att jag tar en tur till Coop imorgon och köper mig en låda ändå. Jaa du förstår nog, jag älskar det :)

Supervackra detaljer som verkligen gör så stor skillnad i ett hem. Gillade också det gröna så mycket :)

Många kramar!

Julia

Livet på Vestergård sa...

Jättefint med den gröna färgen på fönsterkarmarna.
Glad Påsk!

Bella sa...

Så mycket charm det finns i gamla hus och jag gillar att ni bevarar och plockar fram det gamla och dessutom underhåller huset som är så fint!! Snyggt med de gröna detaljerna på fönstret och på staketet!!

Önskar dig en riktigt trevlig påskhelg!

Kramar Bella

Vekarus sa...

Kiitos kysymästä! Kaikki on hyvin, on vain liikaa muuta tekemistä ja kun ei enää kirjoittele päivittäin, on jotenkin päässyt irti pahimmasta blogiriippuvaisuudestakin :-)

Iloista pääsiäistä teille kaikille!

Annas Lycka sa...

Hej rara du
Ha en fin påsk måste jag ju få önska dig. Tack för din hälsning hos mig. Många kramar Anna