lördag 11 augusti 2012

Kökssoffa!

Gokväll i stugorna!

Igår berättade jag ju att vi varit utanför Kungälv o hämtat ett Blocketfynd, det var den här gamla fina kökssoffan i jugendstil (typ "Äppletserien")! Precis en sån jag varit på jakt efter ett bra tag, med ribbor och lite högre ryggstöd.


Den snälla damen som sålde soffan berättade att den kommer från Lindholmen i Göteborg från början, sedan har den stått på hennes lantställe i Spekeröd utanför Kungälv de senaste 41 åren! Nu ska den få bo här hos oss på Kråkered:) Jag fick med en dyna och vitt tyg till sitsen, ska be svärmor Sirkka hjälpa mig sy ett överdrag i linnetyg istället.


Visar er fler bilder sen från matrummet när matbordet (också i jugendstil) är målat och på plats! (Vi har inte hunnit med det i sommar, det har varit målning och fix utomhus för hela slanten den här semestern..) Soffan får vara träfärgad, åtminstone ett tag till;)
Ha en skön söndag!

Kraam Jenny♥♥

29 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Förstår att du var i mina trakter och hämtade denna härliga soffa! Ska du inte behålla den som den är med ny dyna och kuddar?
Kram Eva

Felix sa...

Jättefin kökssoffa! Påminner lite om våran kökssoffa, men våran är rakare i ryggstöd och armstöd. Tycker absolut att du ska behålla den träfärgad, när den är så snygg! Ser skönt ut med kuddarna!

Sensommarhälsningar
Elisabet

Mjuka sa...

Underbart fin!
Härligt med ngt med historia. Gillar mycket:-)
Tack så snällt du skrev om min tavla. Blir så glad!
Kram Malin

Anette Ryan sa...

Hej Jenny! Soffa ser ju som ny ut! Inte som en "gammal" 41-åring! Vilket fynd du gjort nu igen. Ja och för att inte tala om kaffemaskinen, vilket pris! Men sådan tur ska man ha ibland.
Min man har varit i Sverige flera gånger och en gång på vintern, faktiskt sist vi var där. Vi firade jul och nyår där då. Han var alldeles tagen (på sängkansten) av det mörka mörker som blir i december. Även jag som varit borta ett par år tyckte det var tufft att ställa om sig. Dessutom var det svårt att gå på hala gator när man aldrig gjort det tidigare. Vi som vuxit upp med det är ju "upplärda" och vet hur man läser av vädret, ja iallafall ganska väl. Men han gillade det mörka ihop med alla julljus och den stämning det skapar för den kommer maninte åt kring jul här i Australien.
Kram på dig!
Anette :)

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Men uj så fin! Det blir spännande att se!
Vi har en kort soffa ståendes i bakstugan väntandes på att få komma in i nya hallen!
Kram kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin soffa. En sån där som man kan dråsa ner i som han säger Ernst. Kommer bli fint med linnedyna, och fina kuddar har du redan.
Kramar
AnnaMaria

Susanne sa...

Hej vännen!
Du har som alltid sån tur med dina fynd!! Jättefin är den...har alltid velat ha en kökssoffa men har inte riktigt plats för en! Fast nu i sommar kom vi på att vi kunde ju ha en på verandan ;))
Ha en bra dag
kram susanne

Vita små hjärtan sa...

Jaha det var fyndet!!!!! Underbart, toppenfin!
Ha en fin söndag.
Kram Agnetha

Nyanser av vitt sa...

Vilket fynd vännen. Jättefin!Ha en mysig söndag.
Kram Agneta

Tina sa...

Ja, behåll den skönheten i sitt skick ett tag till. Jättefint!!

kram

Louise sa...

vacker!!

Unknown sa...

Fin soffa och med linneklädsel kommer den bli ännu finare. Jag har också börjat gilla vissa trärena saker men en så länge bara små detaljer.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Anonym sa...

Jätte fin soffa, tycker att du skall behålla den träfärgad.
Kram Birgitta

ååååååååå sa...

Vilken jättefin soffa! :)
Önskar att jag oxå hade plats för en sån :)

Ha en skön söndagkväll!

Kram Verra

"Hemmet är min vrå" sa...

Jättefin soffa, kul att hitta sånt man letar efter. Fin som den är tycker jag. Ha en fin ny vecka. Kram Mimmi

Nylyckan sa...

Hej Jenny! Vilken fin kökssoffa! Ribbor är så fint. Lite gott att veta att den inte har haft allt för många ägare. Ha det så bra! Kram Åsa

millandante sa...

Fin!!! Du är duktig på att hitta fynden där ute!

Nu ska jag läsa ikapp, hålla koll på handbollen och spana in din tävling:)

Kram du goa

Vit dröm sa...

verkligen jättefin är soffan! Vad kul att du hittade den!
Ha en fin söndag!
Kram Anna

Rosa i huset i vitt sa...

så fin den var..
Ha en bra kväll
Kram Rosa

Hemmavid sa...

hejsan Jenny!

Skoj att du hittade din soffa till sist.

Vi har också en kökssoffa som har fått vara träfärgad. Hade lite funderingar på att måla den, men den är finast som den är..

Kramen Jenny

Photo by Maria sa...

Så fin kökssoffa..
Sambon hade en i sitt kök som han sålde när vi flyttade ihop, platsen fanns tyvärr inte =(

Kram Mia

Anonym sa...

Toppen toppen, vilken fin modell!!!
Ibland går det faktiskt att handla på Blocket, även om det är långt mellan gångerna tycker jag.
Ha det gott
Kram
AC

Kicki sa...

Hejsan
Kul att titta in till Dig. Fin kökssoffa Du hittat. Kommer gärna åter till Dig.
Ha de gott
//Kicki

Blommiga Rutan sa...

Vilken fin soffa du hittat! Mysigt med en kökssoffa. Linnetyg låter väldigt fint.

Önskar dig en bra fortsättning på augusti
Kram Anncathrine

Hanna sa...

fin kökssoffa.
Kram
HAnna

Älskade pion sa...

Vilken fin gammal soffa,gillar.;)ha en skön vecka vännen.Kram Ulrika

Jenny sa...

Fin soffa, grattis! Vi hade turen att få fyra soffor som följde med när sambon köpte det här huset, använder två av dem just nu, en i hallen och en i köket. Älskar soffor!

Kram,
Jenny

Johanna Stålros sa...

Åhh så fin, tacka vet jag blocket, jag fann min kökssoffa där jag med;) Kram Johanna

Hildas hem - Sofia sa...

Åh, ett sådant snyggt fynd. Kul också att få en historia om den och veta var den kommer från, sådant tycker jag förhöjer en möbel :)

Hoppas att du haft en härlig sommar!
Kram Sofia